Stavba a létání
Po přestavbě Z50L mi samozřejmě zbylo spousta věcí - serva HS422, regulátor 60A z dálného východu a motor RAY C3548. A aby se mi to jen tak neválelo v šuplíku, tak jsem si pořídil k tomuto setu ještě model, po kterém jsem již delší dobu pokukoval.
Co se týká stavby, tak podle návodu to jde docela jednoduše a rychle sestavit. Jekn, kdybych to stavěl ještě jednou, asi bych prohodil táhla v ocasu obráceně, než podle návodu, tedy táhlo směrovky do spodního výřezu a táhla půlek výškovky do horních výřezů. Udělal jsem to podle návodu a po zalepení V a S jsem zjistil, že se to dost nepříjemně kříží - viz foto.
A co je podstatně důležitější, táhlo pro výškovku nemá žádné vedení a při jeho pohybu do stran se samozřejmě výškovka chová jako křidélka a to dost výrazně.
Alespoň hned za servem jsem jej lehce zafixoval bambusovou špejlí, aby se to tolik stranově nehýbalo. To samé udělám vzadu. Bohužel budu muset poněkud rozpárat trup a proto se mi do této akce zatím nechce. To jsou asi dvě největší slabiny této konstrukce a ta druhá je značně nepříjemná.
Místo spalováku tedy opět elektra. Místo duralového lože pro motor jsem vyrobil kostku o straně 50 mm z modelářské překližky. Kostka je přišroubována na čelo trupu a na ní je teprve přišroubován motor. Regulátor je na spodní straně kostky.
Do přední části trupu jsem zalepil epoxydem takovou ližinu se suchým zipem pro LiPoly. A na boky v přední části trupu ještě balzové trámečky 10x10mm, ke kterým je zase nahoře přišroubován pásek překližky. Mezi ližinou a horním páskem překližky je něco okolo 10mm navíc oproti tloušťce baterky a ještě je to celé obalené mechovkou. Takže baterka tam drží v předu v podstatě samosvorně v mechovce a v zadní části jen na suchém zipu. Ve spodu hned za přepážkou motoru jsem vyvrtal otvor o průměru 20mm kudy tahám ven silové kabely z LiPolky a samozřejmě také servisní konektor pro potřeby nabíjení.
Na dně u serv je zase 4S ENELOP na suchém zipu a pro jistotu opět přichycen páskem překližky pomocí balzových trámečků. Na boku modelu u serv mám ještě vypínač palubních akumulátorů, nabíjecí konektor a opět indikátor stavu palubních baterií. Přijímač je jen na suchém zipu.
Pro první pokusy je k dispozici 3S 3300 mAh LiPol RAY. Vrtule APC 15x8" E. S tímto vším je těžiště + - okolo doporučeného - to jsem zatím nijak přesně neměřil. Změřený odběr motoru 37A.
Poslední věc, co se mi nelíbila byly kovové šrouby pro uchycení křídel. Ty jsem nahradil modelářskou plastovou klasikou M5. Je nutné při této úpravě i "vylisovat" nábytkové matky M4 z trupu a vyměnit je za pětky.
No a ihned druhý den, kdy jsem éro dodělal mi volal kamarád-RC pilot abych jel na letiště. Baterky jsem měl nabité a tak jsem to všechno nastrkal do auta a davaj na letiště.
Sestavení modelu k letu je otázkou chvilky, tak tedy ještě kontrolujeme těžiště - je v mezích.
Výchylky 60%.
Pojíždím po dráze proti větru a přidávám plyn. Nedůsledná "postavební" předletová kontrola se ihned projevila. Model stoupá dost strmě na minimální rychlosti a tak raději ubírám plyn a točím na přistání. Samozřejmě jsem zapoměl vyosit motor dolů. Spravily to dvě šestky podložky pod zadní montáži na motoru. A šup na druhé kolo. To už je lepší. Při přidání plynu se to už nevzpíná, ale že by to bylo nějak přemotorované, tak to ani náhodou. Spíš naopak. Tak dělám několik koleček, zkouším rychleji stoupat, ale nic moc. Po svých oblíbených deseti minutách jdu na přistání. A tady se projevilo další nevhodné nastavení výchylek a to výškovky. Tady je potřeba příště přidat a to docela dost.
Tak po několika večerech přemýšlení jsem usoudil, že RAY C3548/06 není s tříčlánkem bohužel vhodný ani na tento model. A velký třesk pokračuje. Do P-51 objednávám AXI 2826/14 a vymontovaný AXI2826/10 osazuji do Fokkera. A aby to bylo komplet, ještě jsem k tomu pořídil po velmi dobrých zkušenostech 3S 4200 mAh HYPERION G3 VX. Osazuji vrtuli APC 13x6.5"E a jdu měřit maximální odběr. Tentokrát to pasuje nádherně - 42A přesně podle doporučení výrobce. Už na první dojem to vypadá docela slušně, tedy rozhodně lépe, jak s původním motorem. Těžiště při této konfiguraci je v normě.
23.10.2009 mám dovolenou a tak odjíždím pomalu s celým hangátem na letiště. Rozlétání se ZOOMem a hned potom beru Fokkera. Rozdíl v tahu motoru je už při startu velmi značný.
Po chvilce docela strmého stoupání mám slušnou výšku a začínám finálně dotrimovávat. Model letí krásně rovně. Tak zkouším nízký průlet na rychlosti, pak na minimálce a zatím dobré. Pak trošku strmější stoupání a nástup na loping. Tady už je asi znát docela dost to nestabilní táhlo výškovky. Chvilkama to uhýbá a to po prudkém přitažení nebo potlačení a to pokaždé jinam. Nepříjemné, to skutečně budu muset předělat.
Jinak po dalších dvou startech si už s Fokkerem docela dobře rozumíme ...., létá krásně, docela rychle (rozuměno maketově), ale i pomalu a tak je to myslím definitivní osazení :
AXI 2826/10
vrtule APC 13x6,5"E
regulátor čína 60A
Li-Pol 3S 4200 mAh HYPERION G3 VX
3 x HS422 V,S,K
4S ENELOP 2000 mAh pro palubu
R617FS a LED indikace stavu palubních aku.
No a nakonec asi nejzajímavější údal - letová hmotnost 2748g
Jo a ještě mi chybí dodělat poslední věc a tou je pilotova šála.
Náhledy fotografií ze složky EINDECKER 40 ARF