Zálet a létání
7.9.2009 Tak jsem dnes vytáhl P-51 na dráhu. Po kontrole elektroniky a výchylek (60%) začínám pojíždět po dráze. Pomalu to docela jde, ale jak přidám plyn, najednou se to otočí proti mě - až jsem se lekl. Další pojezd a úplně to samé. Přidávám tedy pomaleji a snažím se to marně udržet na dráze. Je to brake dance jak vyšitý.
Tak zastavuji a kontroluji záďové kolo - je v pořádku a drží na směrovce. Jen je bohužel z nějaké tvrdé gumy a dráha je dosti hrubá. Při pojíždění to skáče jako koza. No nic, doma jej potom vyměním za pěnové. Otáčím proti větru a přidávám plyn. Zase to bere čáru do vysoké trávy, tak přidávám ještě víc, natahuji výškovku a je to nahoře. Ještě tak tři metry na zemi a měli jsme vysekanou novou cestu do louky. Klepou se mi ruce, ale Mustang jde krásně nahoru. Po prvním kolečku vytrimovávám křidélka a trochu výškovku a dělám další kolečka.
Už to letí rovně a tak zkouším nižší průlet nad dráhou a dosti strmé stoupání s výkrutem. Mustang neuvěřitelně při tomto manévru drží směr a ještě zrychluje. Rovnám na další kolečko a opět dělám výkrut ve strmém letu. Na zálet to poslouchá jako hodinky. Zkouším klouzat bez motoru - nikam to nepadá. Tak jdu po osmi minutách letu trénovat přistání. Točím několik oválů nad dráhou a to i s maximální rychlostí, neodolal jsem. Průlety jsou impozantní. Konec blbnutí, jde se dolů. Poslední zatáčka, ubírám plyn a pomalu sestupuji, tedy alespoň jsem si to myslel. První dotyk dráhy mne opět odrazil zpět asi půl metru do vzduchu. Druhý dotek již je pomalejší a P-51 dojíždí po dráze až do trávy. Hurá je to dole a celé.
Na další start již nemám odvahu. Z baterek je vylétáno 1500mAh. Skládám Mustanga do auta. Dokud vzadu nevyměním kolo, nebudu pokoušet štěstěnu.
8.2.2009 Vyměnil jsem záďové kolo za pěnové. Až teprve doma jsem si všiml, jak to původní šmajdá ze strany na stranu. Balím a jedu na letiště......
Rozlétání se ZOOMem, pak dvě kola s TWIN STARem a jdu na start s P-51. Při pojíždění je to o 1000 % lepší. Přidávám plyn ke startu a zase to nadskočí a uhne, ale ne už tolik, stačím to dorovnat a jsem nahoře. Teď už se přestávám bát, model je dotrimován a tak jdu nacvičovat soubojové manévry. Co Vám mám popisovat, nemá to chybu. Dalších deset minut blbnutí na obloze, tedy maketového, žádné 3D. Nízké průlety na plný plyn jsou úžasné. Tentokrát se přistání již povedlo be odskoku.
Pro dnešek s Mustangem končím a jdu se věnovat nácviku akrobacie se ZOOMem.
13.9.2009 Odpoledne poprchávalo a tak jsem zjihle seděl doma u okna. Před pátou vykouklo sluníčko a tak si to už svištím po dálnici na letiště.
Rozlétání s F-16 a jdeme na P-51. Start už je trošku lepší. Chce se to nebát a jít z ostra nahoru. Dnes jsem si to teprve užil. Tento Mustang je, k mému překvapení velmi pohodové éro, pomalé i značně svižné. Pokud jej mohu doporučit, tak vřele doporučuji. P-51 předčil mé veškeré očekávání se stabilitou a ovládáním. A pokud je tedy nějaký dolnoplošník záludný, tak tato stavebnice rozhodně nepatří do kategorie obávaných modelů. Už jsem viděl podstatně hůře ovladatelné modely a to i hornoplošníky.
Tak deset minut převážně svižného letu je pryč, točím na finále. Fouká slabý protivítr, Mustanga rovnám do osy dráhy a pomalu sedám. Ukázkové přistání i s dojezdem na stojánku. Jsem v sedmém nebi. Za mnou se od kamarádů ozývá potlesk.... děkuji.
Jinak mám opět vylétáno 1600 mAh z LiPolky (HYPERION 4s 4200mAh). Napětí článků je po přistání 3.9V, akumulátor úplně studený. Ještě musím příště změřit pro zajímavost odběr motoru (AXI2826) alespoň na zemi. Je to můj první axík, sice to je finanční darda, ale dost mne překvapuje účinnost, respektive nízká spotřeba. Na deset minut "bojového" letu je spotřeba úctyhodně malá. S tímto motorem a vrtulí 11x7" je model lehce přemotorován.
14.9.2009 Opět prší a tak se věnuji navečer údržbě svého hangáru. Jako poslední akci dávám dohromady P-51 a jdu měřit proud motoru. Na plný plyn při nulové rychlosti klešťový ampermetr ukazuje odběr 57A !!! Tak nevím, co si o tom mám myslet.
19.9.2009 Tak jsem nakoupil různé velikosti APC vrtulí a nainstaloval konfigurátor "DRIVE CALCULATOR" Výpočty se absolutně neshodují s naměřenými skutečnostmi a proto zadávám do SW novou baterii přesně podle údajů dodavatele a není patrná skoro žádná změna ve výpočtu. Po delším bádání na SW v PC a HW letadla měním položku napětí článku aku na 3.99 V a najednou to začíná sedět. Napětí na baterii při plném zatížení motoru jsem zatím neměřil. Aku od Hyperionu jsou tedy obzvláště tvrdé a je nutné s tím při výpočtech POČÍTAT !!! a hlavně měřit a měřit. Měřím klešťovým A-metrem v plusu od baterie.
S vrtulí APC 10x7 E je odběr 47A a s vrtulí APC 10x5 E je to již přijatelných 38A. Ještě jsem vyzkoušel jen vrtuli bez originálního Al kuželu a je to stejné, takže k maření výkonu kuželem nedochází.
Nechávám tedy 10x5 E a jedu na letiště...... Už jsem se naučil i rovně startovat. Má obava z malého výkonu motoru vzhledem k váze letadla se vůbec neprojevila. Při letu používám dvojí výchylky. Na start, přistání, táhlé obraty a výkruty v pohodě stačí 60% a 100% je opravdu na ostré bojové obraty na "pětníku". Teď už si konečně můžu jen létat a létat, je definitivně hotovo.
17.10.2009 Po několka velmi úspěšných letech jsem tak nějak usoudil, že P-51 by mohla být rychlejší a obratnější. Navíc mi chyběl motor do EINDECKERa a tak jsem udělal malý upgrade - zakoupil dalšího AXÍka 2826, tentokrát /12. Vrtule 10/5 je sice fajn, ale 12/6 by byla lepší, hlavně co se týká účinnosti. Tak jsem odstrojil předek, přehodil motor a zkouším měřit W-metrem od Pelikána - mimochodem vřele doporučuji koupit, tedy pokud se budete chtít opravdu dobrat seriozního výsledku ať už tahu, odběru, účinnosti.
Odběr motoru na plný plyn doma na zemi je cca 38 A s vrtulí APC12/6 E. Po chvilce testu mi v pokoji létá vzduchem spousta papírů. Konverze se povedla a tak jak se udělá trochu hezky, pojedu na letiště.
23.10.2009 Po krátkém rozjezdu asi na třičtvrtě plynu následuje krásný rovný vzlet. Dávám plyn na plno a jdu kolmo nahoru - tak to je mazec !! Teď je to opravdu stíhačka. Už bych si skoro troufl letový projev srovnávat se spalovákem. Neodolávám a zkouším nálety, nízké průlety na minimálce, mezipřistání a hlavně průlety s plným plynem a strmým stoupáním s výkruty, přemety .... , no co Vám budu povídat. Po desti minutách jdu na finále pro kontrolu baterií. Vylétáno 2100 mAh.
Výchylky mám 60 % a bohatě to opět stačí pro maketoý projev letu. A hodnocení kamarádů - asi nejlepší model, respektive letový projev modelu, který jsem jim ten den předvedl (na druhém místě byl rovněž nově přezbrojen Z50L a třetím EINDECKER).
6.5.2010 Tak jsem udělal ještě tři úpravy na modelu.
První byla výměna palubních článků za ENELOP 4s 2000mAh. Při velmi ostrém páčkování najednou reakce modelu značně ochladly. Šel jsem tedy bez otálení na přistání a provedl kontrolu palubních AKU. Na indikátoru při pohybu serv problikávaly všechny LED diody. AKU z nějakého důvodu záhadně ztratily kapacitu a to jsem je večer nabíjel. Dodanou kapacitu nevím, ale delta-peak vypnul jako vždy bez problémů. Snad zapracovalo stáří akumulátorů - necelé tři roky. Pro jistotu jsem doplnil k přijímači ještě ESR kondík 3300uF/10V pro vykrytí případných špiček odběru serv.
Druhá úprava spočívala v nahrazení původního vypínače paluby bezpečným elektonickým s P-FET tranzistorem, schémátko jsem našel na netu. Původní vypínač samozřejmě používám dále, jen s tím rozdílem, že jeho pomocí je ovládána GATE tranzistoru a vypínačem tedy teče jen několik set mikroampér a to ještě jen ve stavu "paluba vypnuto". A pokud vypínač přestane náhle z nějakého důvodu vést - reverzní funkce vypínače, paluba je stále pod napětím.
A třetí úprava byla provedena na kuželu vrtule. Do původní zadní části jsem kdysi provrtal čtyři otvory o průměru cca 20mm pro lepší chlazení motoru, jenže deska se začala značně prohýbat a při větších obrátkách totálně rozvibrovala celou pohonnou jednotku tak, až z toho šel strach. Zakoupil jsem tedy plastový "profi kužel" se základní deskou z duralu. K mému překvapení originál Al kryt kuželu přesně pasuje na ten nově zakoupený spodek, jen kužel byl značně odsazen od trupu. Tak jsme v soustruhu poněkud ubrali délku kleštinového unašeče a už to sedí jako originál. A navíc motor se určitě lépe chladí.
Létání už jsem výše zhodnotil, snad jen ještě jeden malý dodatek. Když přijedu na letiště a někdo se optá "bude dnes létat MUSTANG" , já řeknu, že ano, "tak já si na něj tedy ještě počkám" , pěkně to zahřeje u srdce. K tomuto již opravdu není co dodat.
Takže P-51 je definitivně hotov a teď už se s ním budu věnovat pouze létání. A na závěr tedy rekapitulace osazení modelu, kterou bych si troufl doporučit :
motor AXI2826/12
vrtule APC 12/6"E
regulátor JETI 70 OPTO plus
Li-Pol HYPERION 4s 4200 mAh G3 VX
4 x HS-82 MG
4s ENELOP 2000 mAh pro přijímač a serva
monitor palubních baterií
R617FS
Letová hmotnost modelu je 2359 g.
Ještě musím ukecat někoho z kamarádů, aby mi taky udělal nějaké fotky z létání pro můj web.
Náhledy fotografií ze složky P-51 MUSTANG EP