TWIN STAR stavba a létání
červenec 2008
Tak jsem si pořídil, tedy respektive mi bylo pořízeno k narozeninám od mé hodné ženy další letadlo. Cestou na Prachov jsme to jako by náhodou brali kolem modelářské prodejny v Jičíně a zbytek už snad ani nemusím psát. Než jsme dojeli do skal, byl v kufru.
Následující den, když jsem si olízal všechny rány, rozbalil jsem krabici a začal lepit. Co dodat, MULTIPLEX je MULTIPLEX. Za pár dní byl v kupě. Dostal jsem nějaké akupaky zase z notebooků a tak k původním stejnosměrným motorům udělal pak 2S4P LiIon. Trošku jsme sice museli zvětšit díru v trupu aby se to tam vešlo, ale nebylo to tak dramatické. Osazuji elektroniku. Serva 4 x HS81, regulátor vlastní konstrukce LiIony a přijímač. Těžiště vyšlo nádherně hned na první pokus.
V pátek beru s sebou dvoumotorák na chalupu. Pole už je posekané a tak hned ráno, než se to zase rozfouká vyrážíme na pole. Tonda lítá parádně s glajdrem, já zatím dostrojuji TS-II.
Za půl hodiny mám hotovo, Tonda jde dolů a já beru éro do ruky. Poslední kontrola funkce elektroniky a jdeme na to. Plný plyn a slehkým rozeběhem pouštím TS-II z ruky. Dvoumotorák si to krásně uhání vzduchem. Naberu trochu výšku, otočka a průlet kolem nás asi ve dvoumetrové výšce - nádhera. Jsem ve vzduchu asi pět minut a jdu si nacvičit přistání. Po dvou velmi nízkých průletech třetím průletem ladně přistávám k nohám na břicho.
Letmá kontrola stavu modelu a jde se znovu nahoru. Opět překrásný start, nabírám výšku abych si taky vyzkoušel co to umí. Dávám křidélka na maximum - ve výkrutu to trochu uhýbá, ale to se doladí an křidélkách. Znovu trochu nahoru a jdu do lopingu. Letí to hezky a nikam neuhýbá, jen ten výkon motorů je na blbnutí tak tak. Hezky jsem si pohrál a jdu na přistání. Baterky vlažné, TS-II v pořádku.
Asi za měsíc létání jsem usoudil, že motory už jsou na doraz pro mé létání. V Jičíně jsme zaloupili dva motory RAY2836 plus dva regulátory RAY18 a samozřejmě dvě třílisté protiběžné vrtule 9x6. Aku RAY 3S1P 3300mAh. Už při lepení křídel jsem dal do kanálku tři dráty k motoru pro další případný upgrade a tak to bylo docela rychle předěláno, za jeden večer.
A zase na posekané pole. Kontrola zapnutí, serv a jdeme na to. Přidávám plyn a letadlo se mi snaží vysmeknout z ruky. Lehce jej odhazuji - to je mazec. V mžíku mám výšku, jde to kolmo nahoru, začínám přemýšlet, jestli jsem to nepřehnal. Spíš si to hraje se mnou, než já s tím.
Ubírám plyn hodně pod půlku a stále to značně táhne. Stahuji plyn úplně a přichází první potíž.
Brzda regulátoru neudrží zastavenou pravou vrtuli, motor se roztáčí a letadlo jde do vývrtky. Okamžitě přídávám plný plyn a jdu opět kolmo nahoru. Další pokus o přistání opět skoro skončil havárií a tak se rozhoduji přistát s motory. To je takový fofr, že to skoro nejde, nicméně letadlo je na zemi a celé. Balím a raději jdu domů přemýšlet, co dál. Následující týden jsem zakoupil ještě dvě sady vrtulí a to osm a sedm palců. Na osmičky to je stále pěkně živé, sedmičky už jsou málo. Měním tedy zase zpět osmičky. Akrobacie bez problémů, přistání klidné s motory i bez. Jsem spokojen.
15.11.2009 Protožejsem se rozhodl poněkud zeštílhit a obnovit svou flotilu, TWIN STAR II má již nového majitele. Jinak pořízení modelu můžu rozhodně doporučit, létá krásně a s trochou práce na povrchové úpravě i realisticky vypadá. Je to velmi povedená stavebnice.
Náhledy fotografií ze složky TWIN STAR